Olen ehdolla aluevaaleissa tulevaan Lapin hyvinvointialueeseen. Vaalit pidetään tammikuussa. Kyseessä on suurin kuntia ja kuntalaisia koskeva uudistus vuosikymmeniin. Ei siis mikään vähäpätöinen pikku jutska.
Jaan tähän seinälleni lähiaikoina muutaman Sotea ja hyvinvointia koskevan postauksen. Tässä ensimmäisessä kerron mikä minun kokemukseni on Sotesta.
Seuraavissa postauksissani kerron mitkä mielestäni ovat tärkeimmät uuden hyvinvointialueen asiat. Tulen niitä voimakkaasti ajamaan, mikäli saan siihen valtakirjanne tammikuussa.
Postaan tänne myös ne asiat, jotka tulevat olemaan Lapin Soten ja Pelastustoimen pahimmat sudenkuopat. Ja ne asiat, jotka tulevat menemään pieleen. En ole mikään ennustaja, mutta em. asiat ovat aivan ilmeiset.
Eli tässä ensimmäinen osioni, kokemukseni Sotesta ja organisaatioiden uudistuksista:
Olen toiminut Lapin Sote-selvitysmiehenä v. 2014 ja kuntajakoselvittäjänä, toimeenpanijana ja mukana ohjausryhmässä useammassa selvityksessä.
Toimin Lapin sote-savotan projektijohtajana ja 18 maakunnan sote-muutosjohtajien työryhmässä Lapin edustajana useamman vuoden. Samalla tuli johdettua muutamaa pienempää soteprojektia. Lapin valmistelun työryhmissä oli jopa 600 osallistujaa, myös yksityiseltä ja kolmannelta sektorilta.
Tuolloin teetin ja osallistuin tekemiseen erilaisissa selvityksissä ja konsultaatiossa. Ne koskivat mm. Lapin ja Länsi-Pohjan keskussairaaloiden palveluita, kuntien ikäihmisten palveluita, psykiatriaa, erityisryhmiä, terveyden edistämistä jne. Länsi-Pohjan keskussairaalan merkitys maakunnalle ei jäänyt epäselväksi. Dataa löytyy!
Valmistelin sisältöä lähipalveluiden mahdollista lakiluonnosta varten. Hyvin tärkeä asukkaiden arkeen vaikuttava asia!
Eduskunnan eri valiokunnissa olen ollut kuultavana myös Sotesta. Eri puolueiden kansanedustajia olen briiffannut television ajankohtaisohjelmia varten.
Olen toiminut sekä Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin että yhteisyritys Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n hallituksessa. Jälkimmäisessä sen alusta lähtien.
Monella jää huomaamatta, että kunnat ovat suurin liikkeenluovuttaja hyvinvointialueelle! Tässä tuskin on haitaksi se kokemus, mikä on kertynyt työskentelyssä kunnanjohtajana kolmessa kunnassa ja sittemmin myös valtuuston ja kunnanhallituksen puheenjohtajana.
Meri-Lapissa aikanaan toteutetut uudistukset Kivalojen seutuopisto, liikelaitoskuntayhtymä Meri-Lapin kuntapalvelut, ja ympäristönsuojelun ja -terveydenhuollon, rakennusvalvonnan ja eläinlääkinnän yhteistoiminta-alue Tornion, Keminmaan ja Tervolan kanssa, ovat sellaisia joita olin valmistelemassa ja myös toimeenpanemassa. Itse asiassa taidan olla ainoa henkilö, joka oli kaikissa näissä valmistelun ja toteutuksen ytimessä. Onko Meri-Lapissa näiden jälkeen muuta vastaavassa mitassa tapahtunut kuin yhteisyritys Mehiläisen kanssa?
Lopuksi:
Kaikki tiedämme, että sote-uudistusta on Suomessa yritetty pitkään tehdä ja monta eri mallia on ollut valmistelussa. Kunnes mallit on joko todettu perustuslain vastaisiksi tai kaatuneet eduskunnan poliittisessa käsittelyssä.
No, mitenkä tämä on vaikuttanut maakunnissa ja kunnissa? Siten, että olemme joutuneet aloittamaan valmistelun monta kertaa uudestaan – ei kuitenkaan aina alusta alkaen.
Kokemusta on kertynyt keskeisissä kuntien ja maakuntien tehtävissä kuuden eri soteuudistus-mallin ajalta, jotka ovat seuraavat: Kuntaministeri Hannes Mannisen Paras-hankkeen yhteistoimintavelvoite, Kataisen hallituksen vahvojen peruskuntien malli, sittemmin opposition tukemana viiden suuralueen malli ja lopuksi sote-valiokunnan sairaanhoitopiireihin perustuva ”Rehulan” malli, Sipilän hallituksen valinnanvapausmalli ja viimeisimpänä Rinteen ja Marinin hallitusten maakunta-malli.
Eli ei tässä olla ensimmäistä kertaa pappia kyydissä. Minua ei jymäytetä. Asukkaiden etu edellä.